Alle de misforståelser om et stakkels æg

Alle de misforståelser om et stakkels æg

For nylig blev min dag alt for tidlig kompromitteret af en skræmmende spiseseddel for en af tabloidaviserne. Konklusionen på skræmmekampagnen var, at alverdens livsstilssygdomme ville regne ned over en, hvis man indtog for meget æg dvs mere end et par stykker om ugen. Kolesterol blev udstillet som årsagen som roden til alt ondt for menneskeheden – i hvert fald i denne uge. Jeg har selv et særdeles finkornet filter på, når det handler om “information” fra tabloidaviserne, men det kan alligevel ikke lade vær’ med at genere mig. Selv i et veloplyst samfund som Danmark, tror overraskende mange mennesker blindt på, hvad pressen udgyder uden skepsis og forbehold.

Æg er en af de mest helstøbte og næringsrige fødevarer, mennesker kan indtage. De er proppet med biologisk tilgængelige og aktive vitaminer og mineraler, protein og ja – kolesterol. Kolesterol er livsnødvendigt for vores celler, og kroppen producerer selv over 80% af den kolesterol, der er nødvendig. 80%!!!. Det er altså langtfra indtagelsen gennem kosten, der afgør mængden af kolesterol i kroppen. Desuden skelner man mellem to typer kolesterol – HDL og LDL. HDL er den gode Dr. Jekyll, som rent faktisk har vist sig at nedsætte risikoen for hjerteproblemer og LDL den onde Mr. Hyde, der associeres med åreforkalkning. Målinger foretages ofte på totalt kolesterol og skelner derfor ikke mellem de to. Det interessante ligger i, at mængden af de to i forhold til hinanden afgøres af nogle andre faktorer i blodets sammensætning især mængden af triglycerider. Højt indhold af triglycerider i blodet ses især hos mennesker, der ikke motionerer nok samt for højt indtag af sukker. Spiser man mere sukker, end musklerne kan lagre som glycogen, omdannes det til triglycerider i leveren og cirkulerer så rundt i blodbanen indtil det bliver afsat som fedt forskellige steder på kroppen. Mange mennesker i den vestlige verden, hvis hovedindtag af kalorier kommer som kulhydrat, har derfor et skævt forhold mellem de to typer kolesterol, og man har været hurtig til at reagere ved at nedsætte grænseværdien for anbefalet totalt kolesterol. Man tror fejlagtigt, at der kan rettes op på det ved at forbyde folk at spise f.eks. æg og samtidig give dem kolesterolnedsættende. Det kan gøres meget mere effektivt og sundere – øg det fysiske aktivitetsniveau og skær ned på sukkeret. Og få målt værdien af de to individuelt i stedet for den samlede værdi. Det giver meget mere mening.

Tilbage til æggehistorien. Jeg kontaktede Jørgen Nyberg Hansen fra Danske Æg og udtrykte min begrædelse over skræmmehistorien, og han var hurtig til at svare, at en lignende historie havde kørt i flere aviser rundt omkring i verden, men skepsisen havde været stor, og flere steder var historierne blevet direkte haglet ned på baggrund af mangel på beviser, der kunne bidrage til påstanden.

Melissa & Dallas Hartwig, som er forfattere til “It starts with food” anbefaler, at man spiser det antal æg om dage, man kan holde i  sin hånd. De anerkender i stor stil, at æg er et suverænt næringsmiddel, som bør udgøre en seriøs andel af en daglige kalorieindtag – uden frygt for kolesteroloverload.

Et par gode tips til at spise æg:

Spejlæg: Forvarm panden på lidt over middel varme og tilfør ca 1/2 teske kokosolie. Drys godt med salt og friskkværnet peber på panden og slå så mange æg ud, du kan holde i din hånd. Når viden er ca halvt stivnet dvs stadig lidt gennemsigtig i toppen, kan man f.eks. tilføre skinke, chorizo eller ost. Spejlæggene kan også flippes over og varmes på den anden side, hvis man ikke er så vild med flydende blomme.

Kogte æg: Hvor længe skal et æg koge? Det afhænger af 3 ting: æggets størrelse, mængden af vand i gryden og antallet af æg i gryden. Vandet bør akkurat dække æggene og det skal være i kog hele tiden uden dog at buldrekoge. Blødkogte æg skal have ca 5-7 minutter, smilende æg 7-8 minutter og hårdkogte 8-9 minutter. Koger man ægget længere bliver blommen grynet og tør og ægget kan få den grønlige farve, man af og til ser på sløje buffet’er og dårligt smørrebrød. Jeg koger de små æg fra Dueholm (12 stks bakker fra Irma) i 7 minutter, og så er de perfekte. Hurtigt under den kolde hane, så skallen slipper let og så f.eks. i kvarte på salat, med majonæse og karse, med rejer, med tunsalat osv

Røræg: Pisk æg med salt, peber og det, der svarer til et skvæt piskefløde pr hele æg i blandingen. Jeg foretrækker at lave det i panden med klaret smør som fedtsstof. Som med spejlægsversionen kan mange ting tilsættes halvvejs – hummerstykker kan også anbefales!

Bearnaise: Ja, denne sauce er faktisk fyldt med gode næringsrige æggeblommer, og du må gerne spise den! Hak et skalotteløg og svits det i en gryde. Tilsæt et par stængler af esdragon. Kom ca 1/2 deciliter hvidvinseddike på og reducer til løgene lige hænger sammen med væske i bunden. Køl af og tag stænglerne op. Tilsæt ca 1 spsk vand og 2 æggeblommer og varm forsigtigt op under konstant piskning. Husk lav varme! Når massen begynder at legere hældes ca 200 g klaret smør i (ca 30-40 grader varm) i en tynd stråle stadig under konstant piskning og moderat varme. Smag til med salt og peber

 

Tanker om fedtforskrækkelse

Forleden var jeg i Joe & The Juice efter endnu en velsmagende kaffe. Som altid bad jeg om sødmælk, og jeg registrerede, at kvinden ved siden af mig bestilte det samme, men med minimælk. Kvinden var ca 5-7 år ældre end mig og havde en kropsform, som rigtig mange andre kvinder i den vestlige verden, kaldet pæreformen, men smalle skuldre, bred stor mave og brede hofter. Det var sikkert ikke den eneste gang, hun valgte fedtet fra, for som den konventionelle viden har fortalt hende, skal hun skære ned på fedtet, hvis hun vil tabe sig. Men ligegyldigt, hvor meget hun skraber smørret på brødet, hvor lidt sovs hun spiser til kartoflerne og at hun altid vælger minimælk i sin latte, sker der ikke noget. Pæreformen folder stand.

Jeg forlader festen i Joe & The Juice med min sødmælkslatte og tænker, at det ikke er hverken første eller sidste gang, jeg vælger fedtet til. Jeg vælger ekstra tykke skiver ost, kød med ekstra fedtmarmorering som jeg sovser ind i bearnaise, æg, fede fisk, fløde og smør i stride strømme. Jeg spiser mest af det, den konventionelle viden siger, jeg skal spise mindst af. Jeg har en stærk, velformet krop, mine skuldre er bredere end mine hofter, min mave er flad og jeg har det fantastisk.

Mennesket udviklede sig over en lang periode, men et af de mest afgørende tidspunkter for vores evolution i retning af det, vi er nu, skete da mennesket begyndte at spise dyr og i første omgang især indmad og knoglemarv. Det gav os nok fedt til at hjernen, som hovedsageligt består af fedt, kunne vokse og gøre os i stand til at udkonkurrere og dominere andre skabninger. Den fedt, som vi forskrækkes til at tro, gør os syge og fede, er grundlaget for, at vi blev til den højtudviklede skabning, vi er i dag.

Fedtforskrækkelsen er en af de mest fejlagtige og skadelige påfund for sundheden i vores tidsalder

Lidt om fedt: fedt har ikke samme stabilitet som kulhydrat og protein. Visse typer af fedt ændrer markant deres egenskaber ved opvarmning, som det f.eks. er tilfældet med de særdeles udskældte og dødsensfarlige transfedtsyrer. Her er fedtet ændret med de to formål, at gøre det holdbart samt fast ved stuetemperatur. Hvis fedtets struktur ændres, ændrer det også sin funktionalitet i kroppen, der hvor det indsættes. Fedt indgår i alle vores cellevægge i kroppen, og det kan derfor have store konsekvenser for cellernes funktion, hvis fedtet er beskadiget. Disse fedttyper (eks visse typer af margarine) bør for enhver pris undgås. Undgå desuden flerumættede fedtsyrer (med undtagelse af omega3 rige olier) som i f.eks. vindruekerneolie og brug i stedet enkeltumættede olier som olivenolie og avokadoolie. Planteolier bør aldrig opvarmes, så brug dem ved stuetemperatur til kolde retter og salater. Til stegning og bagning bør smør anvendes og gerne klaret smør. Mættet fedt er langt mere varmestabilt end umættet fedt. Kokosolie har samme varmestabile egenskab.

Spis asiatisk i København

Thomas elsker asiatisk mad. Han går lidt død i det klassiske køkken ind imellem og trænger til andre smage. Vi har derfor touret København for netop asiatiske restauranter, og flere af dem besøger vi jævnligt. Måden at spise på er ligeså uhøjtidelig som stederne. Man bestiller en masse forskelligt, deler og spiser som det kommer.

Hans gamle favorit er Yans Wok i Bagerstræde. Thomas har spist Yans mad i mere end 15 år på Lai Ho og senest på Vesterbro. Det er Hong Kong cuisine i bedste stil, og man bør prøve de sprøde oksekødstrimler, tigerrejer med sort peber og pak choi, sprød and og pandekager med hoi sin sauce, gyoza og dumplings. Søster Lin på gulvet er altid sød og charmerende. Tsingtao er den perfekte øl til

Saigon Quan på Godthåbsvej skal man ikke lade sig snyde af den kitschede indretning. Bag plastikblomster og vandfaldsspejle gemmer sig et meget præcist vietnamesisk køkken, der formår at udtrykke den saftighed, friskhed og sammensurium af aromaer, som vietnamesisk køkken er kendt for. Kommer man tidligt er der stadig friske forårsruller med rejer og gris, de sprøde ruller med svampe er også gode og ligeledes er tamarind suppen og Po suppen (stor!). Grillet oksekød “rul selv” med rispandekager og et orgie af salat, mynte, koriander, bønnespirer m.m. er en af de mest velsmagende hovedretter i byen! Husets hjemmelavede lemonade er anbefalesværdig ved siden af vietnamesisk Saigon øl.

Sushitarian på Gothersgade er også sneget sig ind som en favorit. Vi får altdi god sushi der, og servicen er venlig og effektiv. Start med husets shochu (destilleret saké) on the rocks og en kop misosuppe. Sushien er god og frisk med et indslag af f.eks. ceviche og især husets futomaki kan varmt anbefales.

Umami i St. Kongensgade kan mange ting, og når man ved, hvem der står bag, er man også garanteret en gennemgående høj kvalitet. Boelskifte og Co. laver det bare ordentligt HVER gang, og jeg elsker deres steder (MASH, Sommelier og flere på vej). Egentlig er det et fusionskoncept mellem fransk og japansk, og vi holder især meget af deres sushi. Hummer tempura med ponzu og chilimayo, deres makiruller med softshellkrabbe og ikke mindst tun sashimi UMAMI style. Edamame med chili fås ikke bedre i byen. Udvalget af sake er imponerende og det er svært at vælge mellem den parfumerede risvin og de fremragende cocktails, der kommer ud fra baren i nederste etage. Ginger Passion er en moderne cocktailklassiker som jeg nærmest kan crave. Et moderne sted, der holder 100%, og kompetencen og professionalismen på gulvet er ligeledes altid i top

 

Tanker om vedligeholdelse og optimering af kroppen Part III – morgenmad

morgenmad

Dette dagens første måltid ovenpå nattens faste er af uransagelige årsager stærkt nedprioriteret. Mange kæmper med manglende appetit og det skal gå stærkt med tilberedningen. Forventningerne til maden er lave og indsatsen derefter. Resultatet er uendelige pakker konstruerede morgenmadsprodukter, tarveligt hvedebrød med syltetøj, havregryn og lignende, som ikke bidrager til noget som helst sensorisk. Det ser uinteressant ud, smagen ligger indenfor spektret neutralt til hvinende sødt og som regel er arbejdet i munden minimeret til et let tryk opad mod ganen med tungen, hvorefter der kan synkes. Ernæringsmæssigt er denne form for mad mindst ligeså interessant som den ser ud. Endeløse bunker af kulhydrater med et lavt og tilmed utilgængeligt indhold af mikronæringsstoffer. Korn er og bliver uegnet som menneskeføde, og til trods for at energien i korn består af så lovpriste lange kulhydrater, påvirker det insulinniveauet på samme måde som hvidt raffineret sukker. Derudover kommer alle problemerne med mærkelige proteiner, som kroppen ikke kan nedbryde, og som drøner rundt i systemet og skaber betændelsessygdomme i tarmen såvel som blodbanerne samt phytaterne, der binder mikronæringsstofferne til sig og gør dem utilgængelige for kroppen.

Ovenover et eksempel på en af mine næringsrige, farverige og smagsrige morgenmåltider. Og man kan tilmed løbe til bussen, sprinte på cyklen eller tage 100 push ups lige bagefter uden at føle, man skal kaste op. Er være oppustet og ugidelig efter et måltid er et vink med en vognstang om, at man har indtaget forkert mad og for meget af det

 

Fantastiske Reid’s Palace på Madeira

Afternoon tea som man har serveret det på Reid's i mere end 100 år

Morgenstund fra værelset

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi havde en virkelig god oplevelse på legendariske Reid’s Palace på Madeira sidste sommer. Hotellet oser af klasse og format, og stilen er lige efter mit hjerte. Afslappet, kompetent og spotless in every corner. Klimaet er dejligt på Madeira. “The island of eternal spring” kaldes den også, og der bliver aldrig uudholdeligt varmt pga Atlanterhavet indflydelse. Hotellet ligger i udkanten af Funchal, øens største by, på en klippeformation ud over vandet. Øen er i det hele taget enormt frodig og smuk. Der er flere pools, ikke mindst en saltvandspool ved havet, hvor man også kan ligge og sole på flere niveauer. Klippeskrænten er omdannet til små terasser, hvilket er et godt alternativ til strand. Havet er også indbydende at bade i, og vi nød denne del meget. Kvaliteten af maden var uovertruffen. Sublime råvarer og flot udførsel. Det er ikke moderne gastronomi, men alt var velsmagende og luksuriøst. Der er flere restauranter at vælge imellem, og afternoon tea på balkonen var ligeledes et must-try, som var stor succes for både os og Chili og Frej (Thomas’ to børn).

Funchal er en by med fart på, og især den gamle bydel er interessant at besøge. Her findes mange små restauranter med lokal mad og sangria i kandevis

Jeg fik Thomas overtalt til at drikke sangria..

Grillspydet er en typisk lokal servering

Dry Martini Reid's Style med gammel madeira

Den lyserøde farve hænger ved

Fiskegrill i nabolaget

Det flotte, stilfulde poolområde

 

og udsigten fra poolområdet

 

Stille og roligt må selv de bedste erkende, at de kan tage fejl…

http://www.sott.net/articles/show/242516-Heart-Surgeon-Speaks-Out-On-What-Really-Causes-Heart-Disease

Tanker om vedligeholdelse og optimering af kroppen part II – kvinder og træning

Fitnesscentre dukker op alle vegne og folk træner i mere udstrækt grad. Både mænd og kvinder. Der er stor forskel på, hvordan træningen foregår, hvilke forskrifter , der følges, samt til dels hvad målet med træningen er kønnene imellem. Min erfaring efter at have trænet i fitnesscenter i knap 10 år er, at mænd generelt træner en helt del tungere med fokus på vægttræning (få repetitioner, tung vægt), mens kvinder træner cardio evt med lette vægte (mange repetitioner, lav vægt). Årsagen til denne forskel skal i første omgang findes i en fejlagtige antagelse, som de fleste kvinder render rundt med. Jeg støder jævnligt på den blandt kvinder, som med deres træning gerne vil opnå toning af kroppen ofte i sammenhæng med vægttab. Kvinder tror, at hvis de løfter tunge vægte, bliver de til store maskuline muskelbundter. Faktum er, at det gør de ikke. Mænd producerer 7-8 gange mere testosteron end kvinder. Testosteron er ud over at være et mandligt kønshormon også et potent naturligt forekommende anabolsk steroid, som øger produktionen af muskelvæv. At kvinder kun producerer en brøkdel af dette stof i forhold til mænd bevirker, at kvinder ikke er disponeret for at danne samme mængde muskelvæv. Det går langsommere og ligegyldigt hvad, kan kvinder ikke blive ligeså stærke som mænd på en absolut skala. Mænd, især i teenageårene og første del af 20′erne har en imponerende evne til at danne muskelvæv. Boosteren, testosteron, flyder rundt i deres krop i store mængder helt naturligt, og de kan på kort tid øge deres perfomance radikalt. Kvinder derimod opbygger muskelvæv meget langsommere, og de restituerer langsommere. Det betyder også, at for at få et resultat, skal der kæmpes hårdt, og alligevel vil de aldrig bliver tilnærmelsesvist så muskuløse som mænd. Store pumpede kvinder er derfor lige så unaturligt som deforme mandlige ultrabodybuildere. Det ligger ikke i vores gener, at vi skal være så store, og det er af den grund også meget svært at forestille sig, at dette kan opnås udelukkende med træning.

Hvordan kan det så gå til, at kvinder render rundt og tror, at de kan tabe sig og blive tonede ved at træne med to halvliters flasker fyldt op med vand? Hvis man vil skabe et resultat som ovenstående – vægttab og toning – skal der vægt på stangen, og der skal kæmpes.

Kvinderne på billedet her er efter min mening gode eksempler på feminine, smukke og tonede KVINDER. De dyrker crossfit, hvilke inkluderer en masse tung træning med håndvægte og vægtstænger samt sprint, kettlebelltræning (forskellige øvelser med tunge kuler), sjipning, pullups, pushups og en meget mere.

Forskellige træningsformer der EFFEKTIVT toner kvindekroppen

Frokost i det grønne i KBH K

Orangeriet i Kongens Have har fundet melodien. Jasper Kure er en fantastisk håndværker, og han laver mad i tidens ånd, i havens ånd, i danskernes ånd – god mad. Smørrebrødet, der tilbydes til frokost ugens 7 dage er i særklasse og kun ganske få kan matche kvaliteten og smagen på denne udgave af et stykke nationalarv. Vi fik stegt sild, æg og rejer med hjemmerørt mayonnaise, kalveleverpostej med bøgehatte og bacon og til sidst roastbeef. Alt af ypperste kvalitet. I det smukke havehus med grøn farve væltende ind af vinduerne og velkørende diskret service var der intet tilbage for os at ønske. De bedste anbefalinger!

Tanker om vedligeholdelse og optimering af kroppen Part I

Det er en kendsgerning, at den gennemsnitlige fysiske udfoldelse i et moderne menneskes liv ligger langt fra forfædres. Fysisk aktivitet er gledet ud vores hverdag på en sådan måde, at det for langt de fleste er nået til et absolut minimum. Det er hårdt at løbe 100 m til bussen, det er hårdt at gå op af trapper, det er hårdt at bøje sig ned for at samle noget op, man har tabt. Fordi fysisk aktivitet ikke indgår i de daglige pligter af særlig grad f.eks. arbejde og tilvejebringelse af fødevarer, kræver den en bevidst indsats at få rørt sig på en måde, der tilsvarer den naturlige aktivitet, som tidligere foregik automatisk gennem de to førnævnte livsnødvendigheder.

Vores gener er programmeret til at sørge for, at mindst mulig energi går tabt. Kroppen er altid beredt til eventuel mangel på mad, hvilket var en typisk hændelse i en meget stor procentdel af den tid, mennesket har fandtes. Set ud fra det faktum en særdeles praktisk indrettelse. Muskler kræver energi at vedligeholde, og hvis de ikke bliver brugt, forgår de. Det sørger vores gener for, og der er ingen shortcuts ud over de særdeles problematiske anabolske steroider, der medfører en række konsekvenser heriblandt livstruende tilstande. At mange mennesker ikke gør den førnævnte indsats for at få rørt sig, viser sig på deres udseende. Et minimum af muskelvæv betyder mindre forbrænding og større ophobning af overskydende energi. Kroppen deformerer. Den buler ud forskellige steder både synligt på mave, lår, baller og i grelle tilfælde alle steder og usynligt omkring organer og i blodårer. Mangel på mad er stort set ikke eksisterende i det moderne danske samfund, men det er vores gener ikke kodet til. De sørger for, at der bliver gemt til hårde tider, og således vokser folk sig fede. Overvægt fører til mindsket bevægelsesfrihed og det er selvforstærkende. Mindre bevægelse giver lavere forbrænding.

Faktum er, at vores gener er udviklet gennem mange hundrede tusinde år til at sikre menneskets overlevelse under nogle forhold, som var relativt konstante. De sidste 100 år har vores livsbetingelser ændret sig mere end de forudgående 10.000. Kun ganske små ændringer i arvematerialet adskiller os fra de første homo sapiens, der så dagens lys på jorden for ca 500.000 år siden. Dengang og mange hundrede tusinde år i retning af vores tid var mennesket dybt afhængigt af kroppens tilstand og formåen. Kroppen er i sit udgangspunkt lavet til at blive brugt, og den kan trænes til de mest imponerende udfoldelser. I dag er menneskers aktivitet flyttet til øverste etage; til hjernen. Og det er sket på bekostning af kroppen, som er i forfald. Den straffer os ved at blive slap og syg. Kredsløbssygdomme og kræft er nutidens største dræbere. Det, der ikke kan ses. Vores forfædre døde af infektioner efter fysiske skader – det, der kunne ses. I primitive nulevende damfund, der lever på samme præmisser som vores forfædre, findes disse sygdomme ikke. Vi kompromitterer vores gener, og det har konsekvenser.

Der er mange måder at motionere på og mange meninger om motion. Ekstremer vil altid findes blandt mennesker, og det er vores drivkraft og grunden til, vi er nået til, hvor vi er nu. Kroppen kan drives langt, men sjældent uden omkostninger. Vores krop er designet til et liv i naturen og med naturen og ikke til et liv som elitesportsudøver, hvilket inkluderer gentagelse på gentagelse af samme bevægelse. Det statiske er nærmest umuligt at undgå. Motion for menneskekroppen er derfor et potpourri af mange forskellige udfoldelser. Løb (især sprint), svømning, vandring/cykling over længere afstande i moderat tempo og ikke mindst løft, træk og skub af relativt tunge ting. På den måde trænes kroppen uden at overtrænes, smidigheden optimeres, muskelmassen bevares, kroppen tones, hjertet trænes (husk det er en muskel!) og blodgennemstrømningen øges. En kombination af fysiske udfoldelser, der efterligner vores forfædres naturlige udfoldelser igennem deres liv i og med naturen.

Det ses og det mærkes. Det giver energi og overskud både fysisk og mentalt. Det er en nødvendighed for at holde sygdomme, overvægt og svaghed fra døren. Det er vedligeholdelse og optimering af kroppen og udnyttelse af vores gener.

Train not to suck at life!

Gennem mine briller..

Stuen i vores Roykan Hanare

Yasuragi Hasselunden, Sverige

Dette interessante hotel ca 20 minutter udenfor Stockholm dannede rammen for en anderledes oplevelse for os i påsken 2012. En stor minimalistisk klods placeret på en skrænt ned til Skærgården blev oprindeligt tegnet af en japansk arkitekt med det formål at huse en fagforeningsskole. I midt 90′erne startede ombygningen til et kur- og spahotel med Japan som inspirationskilde, og i 1997 åbnede Yasuragi.

På anbefaling og som del af en bryllupsgave havde vi booket os ind i deres Roykan Hanare; en værelsestype, der kun findes et af på hotellet og som tilbyder det ypperligste indenfor hotellets formåen og koncept. Roykan begrebet dækker over et traditionelt japansk hotel eller beværtning i original japansk stil, og vores Roykan Hanare var i den grad gennemført med futon senge, tatami måtter, varme kilder udendørs såvel som indendørs og stenhave. Et værelse, som ialt oversteg 200 kvadratmeter og på alle måder virkede autentisk og gennemført. Med i værelsesprisen hørte også en privat butler, og begge de to charmerende unge damer, der på skift var tilknyttet vores Roykan i denne funktion, var tilflyttere fra Japan. Deres baggrund for at kunne introducere os til den japanske bygge- og indretningsstil samt japanske traditioner, gjorde opholdet endnu mere interessant. Alle måltider var inkluderet og kunne tilmed efter ønske serveres på værelset. Maden var af høj kvalitet – japansk som udgangspunkt men for det mestes vedkommende med mere lokale råvarer. Der blev eksempelvis ikke serveret tun på noget tidspunkt. En enkelt aften spiste vi i hotellets teppanyaki restaurant, hvilket var en visuelt interessant oplevelse. Her tilberedes alt maden på en varmeplade foran gæsten (tip: for den ultimative teppanyaki oplevelse bør man prøve Kabuki i Frankfurt). Hotellet har en enorm fælles kurbadsafdeling, som er æstetisk indrettet med både indendørs bassin og flere udendørs varme bade

Det kan synes en anelse besynderligt, at man skal rende rundt på et hotel i Sverige go lege Japan, men følelsen kommer snigende på Yasuragi – ikke mindst fordi det er ret gennemført og i sandhed en virkelig god og afslappende oplevelse

Morgenmad på japansk

Det enorme badeværelse rummede blandt andet sauna og japansk bad

Thomas i kimono med vores værtinde

Stenhaven i entreen

Soveværelset med futonsenge